محمد28 ( تحصیلات : دیپلم ، 28 ساله )

با سلام
بنده قصد دارم مراسم عروسی برگزار کنم و مقید به اداب مذهبی باشم اما هر چیزی را که در عرف مرسوم است وقتی سوال میکنم می گویند حرام است.....چرا برای برگزاری مراسم ازدواج الگو سازی نمی شود؟خانواده ها هم پول هزینه می کنند و هم گناه می کنند.
چه بکنم همسرم هم بسیار ناراحت است چرا که بنده مراسم عقد را مولودی اهل بیت علیهم السلام گرفتم و ایشان مورد تمسخر گروهی از فامیلشان قرار گرفت.
خواهش می کنم بفرمائید راه حل چیست؟


مشاور (hassan najafi)

دوست عزیز پاسخ شما را در قالب چند نکته بیان می کنیم: اولاً: شروع زندگی مشترکتان را به شما و همسرتان تبریک می گوییم و از خدای مهربان می خواهیم زندگی شاد، با نشاط، همراه با موفقیت و کامیابی روزیتان فرماید. دوماً: مجدداً به شما تبریک می گوییم که می خواهید اعمال و رفتارتان مطابق شرع مقدس باشد و گناهی مرتکب نشوید. در اینصورت مطمئن باشید که خدای عزیز و مهربان نیز یار و یاور شما خواهد بود و به شما اجر خواهد داد. سوماً: چه کسی گفته همه چیز در اسلام حرام است. اصلاً‌ اسلام عزیز دین نشاط و شادی است و هر کس هم که به دستورات این دین عمل کند شاد و با نشاط خواهد شد، لکن برخی اعمال و رفتار شیطانی و مخالف فطرت پاک و الهی انسان توسط خود او خلق شده که چون اثرات نامطلوب فردی و اجتماعی فراوانی دارد. شرع مقدس به حرمت آن اعمال حکم صادر فرموده است. منفعت تبعیت از این حکم هم به خود انسان باز می گردد ولی متأسفانه او متوجه نیست. چهارماً: برای اینکه کسی بخواهد بداند عملی حرمت دارد یا خیر، فقط و فقط باید به نظرات مرجع تقلید خود رجوع کنید، نه به عرف جامعه. یعنی ممکن است در عرف، عملی مرسوم و معمول باشد ولی این عمل خلاف شرع و دستورات دینی باشد که در اینصورت، فرد مقید به آداب و دستورات دینی به هیچ وجه نباید آن عمل را انجام دهد. پس ملاک برای حرمت داشتن یا نداشتن بیان و نظر مجتهد است (که همانا حکم الهی در یک مسئله است) نه عرف جامعه. پنجماً: شما جوان عزیز و متدین که می خواهید در مجالس شادی تان گناه و معصیت انجام نشود، باید مدیریت کنید و نگذارید عمل حرامی در جلسه تان انجام شود. این کار هم بسیار سهل و آسان است. می توانید از چند نفر مداح و یا افرادی که صدای خوب و خوشی دارند دعوت کنید در جلسه شرکت کنند و علاوه بر خواندن مدح آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و حضرات ائمه معصومین (علیهم السلام) که حقیقتاً شنیدن آنها، دل را جلا می دهد و فرح و شادی بر جلسه هدیه می کند، اشعار زیبا و نغزی انتخاب کنند و از مستمعین بخواهند با آنها همراهی کنند و کف بزنند. اشعاری بخوانند که علاوه بر طنز بودن، از وزن شعری خوب، زیبا و مناسبی برخوردار باشد. افرادی هم می توانند برای مستمعین داستان ها و جملات طنز بیان کنند. همچنین می توانید از گروه های تواشیح، گروه های همخوان و ... نیز که بدون استفاده از هیچ گونه آلات لهو و لعب، به اجرای برنامه می پردازند، استفاده نمایید. دوست گرامی، فکر نکنید که این برنامه ها غیر قابل اجرا است. بسیاری از جلسات اینچنینی را دیده ایم که علاوه بر عدم استفاده از آلات لهو و لعب، مجلسی خاطره انگیز برای مدعوین ترتیب داده اند که رضایت خدا و اهلبیت (علیهم السلام) را نیز به دنبال داشته است. ششماً: وقتی کسی بخواهد مطابق موازین شرع عمل کند قطعاً افرادی هم پیدا می شوند که به او طعنه و کنایه بزنند و ناراحت باشند. هیچ اشکال و ایرادی ندارد، شما باید مراقب باشید خدای متعال از اعمال و رفتار شما خشنود باشد و رضایت داشته باشد. پس به طعنه ها و تمسخر دیگران هیچ توجهی نکنید. خدای متعال پشت و پناه شما است. این مطلب را به همسرتان هم بگویید. قطعاً همسر شما هم که به خاطر کفویت در اعتقادات و افکار و ... با شما ازدواج کرده، این مطلب را می پذیرد و خرسند می شود وقتی بداند شما می خواهید به هیچ وجه مخالف دستور خالق خود عمل نکنید. موفق و پیروز و سربلند باشید. این سوال توسط فرهنگسرای پرسش پاسخ داده شده است .